18 Temmuz 2014 Cuma

Çocukluğumda Çalıştığım İşler;



Çocukluk yıllarımın yaz tatilleri genellikle değişik işlerde çalışarak geçti. İlk yaptığım işlerden birisi Ayvansaray'dan aldığım galeteleri mahallemizde ve okul önlerinde satmaktı. Bu galetalerı fırından sıcacık olarak alırdık . Galetalar çok taze,yumuşacık ve oldukça kalındı."Satarken Ayvansaray unundan yeni çıktı fırından ,taze gevrek galete diye bağırırdık." Galetaları içine koyduğumuz koyduğumuz hasırdan sepetimiz vardı. Çoğu zaman tamamını satardım, bazen de elimde kalan kırık galeteleri de büyük bir zevkle yerdim.


Galeta
Daha sonra  orta okul dönemlerinde yine yaz tatillerinde ağırlıklı olarak işportacılık yaptım. Galata Köprüsü üzerinde dört bir tarafı iple bağlı olan yağlı kağıt dediğimiz ve yere serdiğimiz açık sarı renginde kağıt üzerinde tarak, ayakkabı çekeceği ve  gömlek yakaları için yaka balinası satardım." Ayna var..... Tarak var..... Yakalara Balina var...... diye bağırırdık."  Bu dönemde köprüde satışımızı engellemek isteyen yeşilli dediğimiz Belediye zabıtaları ile köşe kapmaca oynardık... Yakalanmamak için birbirimize erkete yapardık. Yakalandığımızda tezgahımızı elimizden alırlardı.  Büyük uğraşlardan ve yalvarmalardan sonra mallarımızı geri almayı başarırdık.bu bizim için büyük mutluluk olurdu..

Galata köprüsünde işportacılık yaptığım dönemlerde köprü altının Eminönü ayağında bir esnaf lokantası vardı. bazı öğlenleri kendimi ödüllendirmek için büyük beyaz porselen tabaklar içinde burada yediğim hafif ekşili, fasulyesi büyükçe olan pilakinin tadını hala unutamam.


Galata Köprüsü 1960 yıllar

Galata Köprüsünde alışveriş

Daha sonraki yıllarda ise işportamızı  köprüden Yeni Caminin sol tarafında bulunan kemer denilen yere taşıdık.   Kemerde'de  devamlı rüzgar eserdi,  işportamızın rüzgardan uçmasını önlemek ve yere  sabitlemek için dört köşesine taş koyardık..  Daha sonra tezgah açarak kemer satmaya başladım.


Yeni Cami Kemeraltı

Yeni Cami Kemeraltı
                                          
İlk sabit işim Doğubank iş hanında Avukat yazıhanesinde oldu. (Av.Füruzan Eksat)büro elamanı olarak çalıştım. Daha sonraki yıllarda da Sultan hamam Yeşildirek'te bayan iç çamaşırı ve pijama satan "Galatasaray Bonmarşesi" sahibi İranlı olan bir firmada tezgahtar olarak çalıştım. Firma sahibinin müşteri olmadığı zamanlarda bizi boş oturtmamak için malları raflardan indirtip tekrar yerine koydurttuğunu hatırlıyorum.

Sigortalı olarak çalıştığım İlk iş yerim ise 1966 yılının yaz ayında Mahalleden bir arkadaşımın tavsiyesi ile girdiğim kalorifer üreten bir firma idi ," Günterm Teknik Kazan Sanayi A.Ş." Bu fabrika arka Silahtarağa dediğimiz Sünnet köprüsüne gelmeden sola dönen yol üzerinde çamlık dediğimiz yerde idi.

Bu yıllarda  ben kaloriferin  ne olduğunu daha bilmiyordum. Yaptığımız iş ise  U şeklindeki içi boş demir bir boru üzerine, yaklaşık 15x30 ebadında boruya geçecek şekilde iki  ucu delik aleminyum levhalar geçirmekti. bu kalorifer sisteminde  U şeklindeki borunun içinden sıcak su geçiyor borunun dışındaki aleminyum petekler ısınarak odanın sıcak kalmasını sağlıyor..Bu aleminyum levhaların sayısı 100 adet civarında idi, Biz çocuklar kendi aramızda bu petekleri en hızlı kim takacak yarışması yapardık. Çoğu zaman Osman bizden önce bitirirdi.
bu iş yerinde ayrıca oksijen ve elektrik kaynağı yapmasını öğrendim yalnız ilk işe başladığım zaman oksijen kaynağına çıplak gözle baktığım için o gece sabaha kadar uyuyamadığımı ve acı çektiğimi hatırlıyorum.




bu fabrikada çalışırken öğle paydosunda evden sefer tası ile getirip yediğim patates kızartması ile kuru köftenin tadı hala damağımdadır.




Alüminyum Sefertası

İş kazalarının çok yüksek  olduğu bu iş kolunda 16 yaşımda olmama rağmen kaza riskini göze alamayan firma beni Sosyal Sigortalı yapmıştı. 1966 yılında yapılan bu sigorta benim erken emekli olmamda çok önemli olmuştur.

İlk Sigortalı Kartım




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder